April 22, 2014

Ajatuksia ekasta treenikuukaudesta

Treeniohjelmani aloittamisesta on vierähtänyt nyt (vasta) kuukausi ja ajattelin tulla vähän kertomaan miten se on sujunut! 
Viikot 1 ja 2. Ensimmäisellä viikolla salitreenit olivat maanantaina ja torstaina. Eikä muuten turhaan ollut heti maanantain jälkeen kahta lepopäivää! Etu- ja takareidet olivat aikalailla jumissa ja kävinkin tiistaina pienellä kävelylenkillä. Se kyllä auttoi kummasti lihaksia palautumaan, sillä torstaina jaloissa ei tuntunut enää mitään kipuja. Perjantaina oli peruskestävyysharjoitus sisäpyöräillen ja pyöräiltyä tuli vähän päälle 23 km. Treeniohjelmaani kuuluu myös se, että joka lauantai teen pitkiä venytyksiä koko kropalle. Toisen viikon aerobisessa treenissä (syke 70-80 % maksimisykkeestä) pyöräilin 13 km.
 Kiertoharjoituksia on neljän viikon aikana ollut 4x ja kokovartaloharjoituksia 2x.
Ylä- ja keskivartalotreenejä on neljän viikon aikana ollut yksi, kuin myös alavartalo- ja selkätreenejä. Niitä on kyllä tulossa lisää :)
Suosikkitreenini taitaa olla tuo kokovartalotreeni. Mikään treeneistä ei ole ollut liian raskas, jotkut päinvastoin ovat tuntuneet helpoilta, joten oonkin lisännyt joissain treeneissä mm. toistojen määrää. Yhtenä päivänä jo mietin hetken, että tekisinkö uuden ohjelman ja valitsisin vaihtoehdoista "kovan" tason (tämä ohjelma on "kehittävä"), mutta päätin pysyä kuitenkin tässä ja nostaa toistojen määriä. Tämän ohjelman päätyttyä varmaankin jatkan sillä "kovalla" :) Fitness24Sevenillä on mukava treenata, koska siellä on (ainakin vielä) aika rauhallista ja hiljaista! Mutta luulen, että siitä tulee Porissa suositti sali, saa nähdä :)
Mitään pahoja jumeja kropassa ei ole ollut (alkujumeja lukuunottamatta), vain epäkäslihaksen paikkeilla pientä kireyttä. Käyn normaalisti muutenkin hierojalla, mutta nyt saliharjoittelun aika on tullut käytyä kerran. Ensimmäisellä viikolla kirjasin ylös painoni ja muutamia kropan mittoja, mutta näin alkuvaiheessa on vielä turha alkaa seurata lukemia hullun lailla. Otan kyllä mitat silloin tällöin uusiksi ja neljän viikon jälkeen reidestä oli lähtenyt 2 cm. Lisäksi neljän viikon jälkeen vyötäröltä on lähtenyt 3 cm ja lantiolta 5 cm :) Paino on pysynyt suurinpiirtein samoissa lukemissa, mutta eipä tässä kauheasti pudottaakaan tarvi. Vaa'alla käyn kyllä aika harvoin muutenkin. En oo koskaan ollu mitenkään ylipainoinen tms, joten tällä treenaamisella haenkin enimmäkseen kiinteämpää, terveempää ja vahvempaa kroppaa ja sitten tulevaisuudessa jonkin verran näkyviäkin lihaksia.
Ruokavaliosta vielä jonkin verran. Proteiinin saantiani olen lisännyt!! Lisäksi kasviksia oon aina syönyt mielelläni ja paljon, mutta nyt oon lisännyt niidenkin osuutta aterioissa. Marjoja ja hedelmiä syön myös enemmän. Oon vähentänyt sokerisia ja suolaisia herkkuja, mutta mitään täyslakkoa en ole itselleni laittanut, siinä ei olisi mitään järkeä. Jos joskus tekee mieli esim. sipsejä, voin ihan hyvin syödä niitä vähän. Tai jos porukalla halutaan mennä ulos syömään, niin menen ilomielin. Viljoja vältän (kaurapuurosta en luovu), mutta leipää syön joskus. Taloudessamme ei olla muutenkaan pitkään aikaan syöty esim. vehnäjauhoja tai valkoista sokeria. Vehnän korvaan gluteenittomilla jauhoilla ja valkoisen sokerin tummalla intiaanisokerilla ja luomuruokosokerilla. Jos on pakko käyttää vehnäjauhoja, ne ovat meillä täysjyvää. Myöskin keinotekoisten makeutusaineiden käyttö on minimissä. Valkoisen überpuhdistetun suolan korvasin jo aikaa sitten mineraalipitoisella himalajan suolalla. Pähkinöitä tulee popsittua silloin tällöin ja leivoinpa yhtenä päivänä terveellistä raakakakkuakin :) 

Oon myös vähentänyt maitotuotteiden käyttöä, raejuustoa ja maitorahkaa kylläkin syön, mutta en läheskään joka päivä. Maitoa tulee juotua joskus ja jouluna lasillinen. Vettä juon päivässä kaksi litraa tai yli ja kananmuna on herkkua! Kuvassa kananmunaa, wokattuja kasviksia, papuja ja kikherneitä :) Lihaa, kalaa ja siipikarjaa syön saman verran kuin ennenkin. Näistä kolmesta kanaa kyllä eniten. Lihassa poikkeuksena on sika, sitä ei tule käytettyä. Lue täältä miksi! Ja ei, en oo lopettanut sian syöntiä pelkästään tuon uutisen perusteella, vaan senkin takia, että olin syksyllä eräällä ruokavalio-luennolla, jossa kävi ilmi, että sialla on sen verran huono aineenvaihdunta, että sen liha ei voi olla kovin hyvälaatuista. Ja vaikka sikoja sanotaan siisteiksi eläimiksi, niin sitä ne eivät tosiasiassa ole :D Joten jauhelihan pitää olla nautaa! Lisäksi aika iso osa syömästäni ruuasta on luomua.
Fiilis on ollut mahtava näiden ensimmäisten viikkojen aikana ja jatkuu vaan! 

Mitenkäs teidän treeninne ovat sujuneet? :)


Treeniterkuin,

Essi

No comments:

Post a Comment

Thanks for your comment! ♥