June 4, 2014

Yrttiruokakurssi

Olin huhtikuun alussa Porin Otsolan iltakurssilla nimeltä Yrttiruokakurssi :) Opettajana toimi kokki Ilkka Ruonala. Kurssilla valmistimme kolmen ruokalajin illallisen, jossa käytettiin paljon yrttejä. Aluksi opimme yrteistä yleisesti sekä myös erikseen hyödyllistä tietoa eri yrteistä. Katso myös postaukseni vietnamilaiselta ruokakurssilta!
Alkuruokana yrttisämpylöitä sekä paahdettua tomaatti-basilikasalaattia. Sämpylöissä on hiivaleipäjauhoja, vehnäjauhoja, persiljaa, rosmariinia, timjamia, meiramia, kirveliä, valkosipulia, kananmunaa, mausteita ja öljyä. Salaatissa aineksina on tomaattia, oliiviöljyä, mozzarellaa, basilikaöljyä, sokeria, valkosipulia, balsamiviinietikkaa, basilikan lehtiä, merisuolaa ja mustapippuria. Basilikaöljyn teimme itse, siihen kuuluu tuoreita basilikan lehtiä, extra virgin -oliiviöljyä ja hiukan merisuolaa :)

Nykyään, kasvihuoneviljelyn ansiosta, saa ostettua läpi vuoden monia erilaisia tuoreita ja maukkaita yrttejä. Ei tarvitse kauaa mennä vuosissa taaksepäin kun sai vain muutamaa yrttiä. Yrtit tuovatkin ruokiin mahtavia tuoreita makuja, värikkyyttä ja tuoksuja. Ennen vanhaan yrtit ovat kuitenkin olleet kysyttyjä niiden lääkinnällisten ominaisuuksien takia. Yrttejä on tutkittu paljon ja tutkimuksilla on pystytty vahvistamaan niiden terveysvaikutukset. Niissä on paljon fenolisia yhdisteitä, joilla on havaittu olevan monia ihmisen terveydelle edullisia vaikutuksia :) Kannattaa siis popsia yrttejä! Yrttejä voi myös helposti kasvattaa itse pihassa tai parvekkeella.
Pääruokaan kuului tämä maukas timjami-valkosipuliperunagratiini. Aineksina mm. kanalientä, timjamia, valkosipulia, sipulia, mausteita, perunoita, voita ja emmentalia. 
Pääruuan osana olivat myös nämä mehukkaat pekoniin käärityt rosmariinifileet. Aineksina mm. broilerinfileitä, pekonia, valkosipulia, rosmariinia, sitruunan kuorta, mausteita, purjoa ja kuohukermaa.

Tässä myös muutamia varmoja makuyhdistelmiä ruuanlaittoon: basilika & tomaatti, rosmariini & liharuuat sekä valkosipuli, rakuuna & kastikkeet ja kasvikset, salvia & vaaleat liharuuat, timjami & juurekset, tilli & skandinaavinen ruoka, ruohosipuli & salaatit, kasvis-, kala- ja munaruuat sekä vaaleat kastikkeet. Persilja sen sijaan sopii lähes kaikkiin ruokiin. Myös eri yrttejä yhdistelemällä saa aikaan hienoja makuelämyksiä! Suosittuja yrttiyhdistelmiä ovat mm. Herbes de Provence, Fines Herbes ja Bouquet garni. Useat yrtit sopivat myös hyvin öljyjen, viinietikoiden ja salaatinkastikkeiden maustajiksi. 

Yrtit jaetaan karkeasti hentoihin ja roteviin yrtteihin. Hentoja yrttejä ovat mm. oregano, basilika, korianteri, minttu ja tilli. Rotevia ovat mm. rosmariini, timjami, meirami ja laakerinlehti. Sääntönä voidaan pitää sitä, että hennot yrtit lisätään ruokaan kypsennyksen loppuvaiheessa tai jo kypsään ruokaan kun taas rotevat kestävät kypsytystä pitkään ja antavat vasta sitten makunsa. Senkin voisin muuten mainita, että 1 rkl tuoretta yrttiä vastaa noin yhtä teelusikkaa kuivattua yrttiä :)
Valmis annos. Lisukkeena rakuunaporkkanoita (porkkanaa, rakuunaa, hunajaa, kasvislientä, suolaa, voita, vettä).
Jälkiruokana mansikkaunelma :) Aineksina maustamatonta jogurttia, kuohukermaa, hunajaa, mansikoita, banaania ja tuoretta minttua.

Kurssilla sai mukavasti tietoa eri yrteitä ja niiden käytöstä. Oon aina käyttänyt yrttejä aika paljonkin, mutta kurssilla tuli vastaan yrteistä muutamia, joita en ole koskaan kokeillut. Kurssin innoittamana aion alkaa käyttää yrttejä paljon monipuolisemmin :) Suosikkejani tekemistämme ruuista olivat alkusalaatti sekä kanafileet! Myös jälkkäri oli ihanan raikas :)


-Essi

No comments:

Post a Comment

Thanks for your comment! ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...