Saturday, October 3, 2015

LONDON, day 1

Nyt on tullut oleiltua kotopuolessa jo kohta viikon verran Lontoon reissun jälkeen, mutta en vieläkään ole saanut aikaiseksi selvitellä kaikkia lähes 800:taa matkalla otettua kuvaa :D Aikaa on mennyt 4H-vaihtari- ja syysseminaarihakemusten (Slovenia) ja järjestelyjen kanssa. Olin myös eilen perjantaina Huittisissa 4H:n Yhdessä verkkoon -koulutuksessa. Mutta nyt on Lontoon alkureissun kuvat setvitty ja tästä alkaa moniosainen postaussarja Lontoon matkastamme! Reissumme alkoi 23.9. ja takaisin Suomeen palattiin 27.9.
Menimme jo päivää ennen lähtöä Tampereelle Markuksen vanhempien luo. Sieltä lähdimme yhdessä tiistain ja keskiviikon välisenä yönä kolmen jälkeen ajamaan Helsinki-Vantaalle. Auto lentoparkkiin ja bussilla asemalle! Sitten vaan self service -lähtöselvitys, laukut ruumaan ja turvatarkastukseen. Lento jännitti ehkä pikkasen, siksi että viime lentomatkastani oli yli 10 vuotta aikaa (silloin lensin opintomatkalle Berliiniin). Turva- ja passintarkastuksen jälkeen suuntasimme kahville Starbucksiin ja siitä kohti Norwegianin konetta, joka lähti 8:10.
Hki-Vantaan Victoria's Secretistä tarttui mukaan Bombshells in Bloom -vartalosuihke!
Lento sujui hyvin ja nopeasti (2 h 40 min), ja saavuimme Gatwickin eteläterminaaliin. Saatuamme laukut suuntasimme lipputiskille ostamaan junalippuja keskustaan. Samalla latasimme Oyster-kortille saldoa metro- ja bussimatkoja varten.

Yhdentoista jälkeen saavuimme London St. Pancras International -asemalle ja siitä kävellen suuntasimme alle kilometrin päässä sijaitsevalle The Melville -hotellille, jossa yöpyisimme seuraavat 4 yötä :) Huonetta emme heti saaneet, koska siihen oli vielä pari tuntia aikaa. Jätimme isoimmat laukut hotellille ja suuntasimme etsimään lähettyviltä lounaspaikkaa. Päädyimme La Regina -ravintolaan, jossa söin maukasta pastaa (kuva alempana).
Kuva junamatkalta.
Yläkuva Pancrasin aseman sisältä ja alakuvassa upea linnamainen St. Pancras renessanssi-hotelli.
King's Cross -asema.
Yläkuvassa "kotikatu" ja alakuvassa hotellia vastapäätä sijaitseva Argyle Square -puisto.
Lounastarjouksella tämä annos maksoi 5,95 £. Annokseen sai halutessaan mustapippuria ja parmesan-juustoa, jota tarjoilija tuli pöytään raastamaan suoraan juustokimpaleesta!
Lounaan jälkeen kirjauduimme hotelliin, asetuimme taloksi ja lähdimme jälleen kiertämään lähiympäristöä. Nappasimme Nisa local -kioskilta juomavettä hotellille. Myöhemmin illalla kävimme vielä haukkaamassa purtavaa Pret A Manger -kahvilassa.
Yläkuvassa King's Crossin asema sisältä. Alakuvassa samalla asemalla sijaitseva Harry Potter -elokuvista kuuluisa Platform 9 3/4 :)
Sellainen oli eka päivä, jatkoa tulee kyllä :)