Sunday, March 18, 2018

Pula, Kroatia VOL 1

Kävimme elo-syyskuussa kolmen porukalla Kroatian Pulassa. Olimme siellä tasan viikon, koska Pulasta voi lentää takaisin Helsinkiin vain viikon välein. Kosmetiikkatuliaisista kirjoittelinkin jo aiemmin, mutta tässä postauksessa kerron mitä teimme Pulassa, missä kävimme, mitä söimme jne. Pari hyvää ruokapaikkaakin vinkkaan tässä. Jaoin matkakertomuksen kahteen osaan, koska viikon aikana ehtii tapahtua ja kuvia tuli otettua reilusti :)
Pulan lentokenttä
26.8.2017 lensimme Norwegianin suoralla lennolla Pulaan, Kroatiaan (kroatiaksi: Pula, Hrvatska). Minä ja Markus olemme jo kauan halunneet käydä Kroatiassa ja mukaan värväsimme ystävämme Maijan! Pula sijaitsee Istrian niemimaan eteläpäässä ja siellä asuu yli 57 000 ihmistä. Se on myös niemimaan pääkaupunki. Ensimmäiset asutuksen merkit Pulan kaupungissa ovat 900-luvulta ennen ajanlaskun alkua. Pulasta löytyy vanhoja roomalaisraunioita sekä upea amfiteatteri! Sekä toki rantoja, muita nähtävyyksiä ja luontokohteita 🌄

Saimme kyydin Airbnb-emännältämme asunnolle Pulan lentokentältä. Lento saapui Pulaan paikallista aikaa klo 19:45, joten oli jo melko pimeää. Matka kentältä asunnolle kesti vain noin 10 minuuttia. Airbnb-asuntomme sijatsi aivan Pula City Mallin vieressä ja keskustaan oli noin 1,5 km matka, joka taittui useimmiten kävellen. Kerrostaloasunnossa oli kaksi makkaria, kylppäri ammeella, keittiö-olkkari sekä parveke. Alue oli rauhallista seutua, jossa asui lapsiperheitä. Saapumisiltana kävimme Pula City Mallin isossa Sparissa hakemassa ruokaa, juomaa ja vettä. Uusissa maissa on aina kiva mennä tutkimaan tavallisen ruokakaupan antimia!
Airbnb-asunnon parveke
"kotitalo"
Näkymä Airbnb-asunnosta
27.8. sunnuntaina tutustuimme kävellen keskustaan ja vanhaan kaupunkiin. Lämpöä oli noin +32 astetta! Näimme mm. mahtavan amfiteatterin, Augustuksen temppelin, Sergiusten riemukaaren ja Herkuleen portin. Vettä kului paljon, koska keli oli niin lämmin. Mitään raskasta ei tehnyt mieli syödä, joten raikas juustosalaatti teki terää. Kiertelimme koko päivän ilman kiirettä ja kahdeksan jälkeen illalla palailimme leipomon kautta asunnolle.

Oli huikeaa nähdä jokin niin vanha rakennus kuin Augustuksen temppeli. Se on valmistunut vuonna 14. Ei 1914 eikä edes 1014 vaan 14! Roomalaistemppeliä on toki uudelleenrakennettu ja korjailtu, mutta kuitenkin. Se onkin Pulan vanhan roomalaisfoorumin ainut säilynyt rakennus! Se omistettiin keisari Augustukselle ja Roma-jumalattarelle. Kun Rooman keisarikunta romahti, rakennus muutettiin kirkoksi ⛪
Matkalla keskustaan
Amfiteatteri on yksi Pulan parhaiten säilyneistä muistomerkeistä.
Church of St. Anthony
Sergiusten riemukaari
Keskusaukio. Keltaisen merkin kohdalla on sisäänkäynti turisti-infoon.
Augustuksen temppeli, joka valmistui vuonna 14.
Eksoottisia aROMA-jäätelömakuja: päärynä, vesimeloni ja appelsiini-inkivääri. Muita valittavana olevia makuja oli mm: sitruuna-basilika, pistaasi, taateli-saksanpähkinä-mascarpone, omenapiirakka ja Amaretti-keksi 🍧 aROMA sijaitsee lähellä Sergiusten riemukaarta muiden kojujen lähellä.
Kazalin-leipomosta löytyi monenmoista herkkua! Pekara Kazalin löytyy osoitteesta Santoriova ulica 16.
28.8. maanantaina menimme paikallisbussilla Verudelaan ja siellä Aquarium Pulaan. Yksi lippu maksoi 75 kunaa eli noin kympin. Siellä aika kului nopeasti ihaillessa kaikenlaisia mereneläviä kaloista rapuihin ja meduusoista rauskuihin. Siellä oli myös merikilpikonnien hoitola, jossa loukkaantuneet merikilpikonnat saivat hoitoa ja toipuivat ennen vapautusta. Paikka oli aika täynnä ja varsinkin saksalaisia turisteja. Saksalaisia oli muutenkin Pulassa hirveät määrät. No, elokuun loppu on vielä joidenkin eurooppalaisten loma-aikaa eli olisi sitä itsekin voinut katsoa milloin menee. Nyt kun mietin niin kuulin Pulassa enemmän saksan kieltä kuin kroatiaa tai mitään muuta kieltä :D Pari suomalaistakin kyllä silti tuli vastaan!

Aquariumin jälkeen menimme läheiselle rannalle aikeissa uida ensimmäistä kertaa tällä reissulla! Ehdimme vain kastautua vedessä kun maisema yhtäkkiä tummui ja alkoi sataa ja ukkostaa! Koko ranta tyhjeni ihmisistä parissa minuutissa. No, ehdimme ainakin pulahtaa, mutta ukkostakin oli hieno katsella! Salamat taivaanrannassa näyttivät upeilta. Kroatiassa pitää rannalla olla kunnon kengät tai sandaalit, koska rannat ovat suurimmalta osin kivisiä ja teräviä, ja merenpohjassa saattaa piileksiä merisiilejä. Onneksi oli vielä päiviä jäljellä uimista varten. Palasimme keskustaan bussilla ja otimme amfiteatterista kuvia iltavalaistuksessa. Kävelimme asunnolle ja pienen tauon jälkeen sade alkoi taas. Kastuimme kotimatkalla läpimäriksi, mutta onneksi ei ollut kylmä! Toki illalla Kroatiassakin aina viilenee, mutta päivällä oli noin +27 astetta ☼ Kroatian rannikoilla vallitsee välimerenilmasto kun taas sisämaassa mantereinen ilmasto. Sateen lakattua haimme ruokaa meksikolaisesta ravintolasta nimeltään El Pulari
Aquarium Pula
Verudelan ranta
Ukkosmyrsky tulossa ☔
Amfiteatteri iltavalaistuksessa
Haimme salaatit El Pulari -nimisestä ravintolasta, joka sijaitsi lähellä asuntoamme osoitteessa Rimske centurijacije 67.

29.8. tiistaina vietimme aikaa Premanturan rannalla. Kävelymatkalla bussiasemalle nappasimme Konzumista päivän eväät ja vedet. Bussimatka kesti noin 50 min, koska se oli vuoro, joka kiersi pieniä paikkoja, kuten Pomer. Oli hauska katsella bussin ikkunasta erilaisia kyliä ja paikkoja. Tänään lämpöä oli noin +30 astetta. Tänään pääsimme myös kunnolla uimaan sekä toki aurinkoa ottamaan ja rannalla lekottelemaan. Haimme välillä viereisestä ruokakaupasta jätskiä ja mm. jaffakeksin makuista kaakaota! Palasimme keskustaan 19:20 bussilla ja söimme Kantina-nimisessä ravintolassa. Ehkä vähän turistirysä, mutta ruoka oli kyllä hyvää. Alkuun sai (ilman tilaamista) leipää ja tryffelituorejuustoa. Listalta löytyy mm. istrialaisia Fuži- ja Pljukanci -pastoja sekä liha-, kala- ja kasvisruokia. Ravintola sijaitsee osoitteessa Flanatička ulica 16 🏠
Pulan linja-autoasema
Premantura
The Church of St. Lovro Premantura
Pulassa näki useissa paikoissa pieniä liskoja vipeltämässä.
Aurinko alkaa laskea Premanturassa.
Jaffakeksi-kaakao
Tryffelituorejustoa. Tryffelit ovat istrialaista herkkua! Istrian alueella tuotetaan myös laadukkaita viinejä ja oliiviöljyjä.
Sergiusten riemukaari iltavalaistuksessa
Varmaankin edullisin jäätelö Pulasta löytyy paikasta nimeltä Gelateria Piu. Se on osoitteessa Flanatička ulica 13 eli lähellä Kantina-ravintolaa. Yksi pallo maksoi 5 kunaa eli noin 0,70e. Se ei kyllä ollut parasta jäätelöä (oli vähän liiankin makeaa ja imelää) mitä Pulassa söin eli parempiakin löytyy :)
The Twin Gate
The Gate of Hercules
Mlinar-leipomosta tuli napattua välipalaa parikin kertaa reissun aikana. Näitä leipomoita oli useampikin Pulassa, ja niissä runsas valikoima makeita ja suolaisia herkkuja!