Wednesday, June 22, 2016

Petroskoin cityleiri, päivät 4&5

Tässä kahden viimeisen reissupäivän tapahtumia!
Päivä 4: Torstaina meillä oli aamupalalla venäläisiä rahkakakkusia eli russian syrniki. Ne ovat pyöreitä, paksuja ja juustomaisia, suht makeita kakkusia, jotka tarjoillaan smetanan kera. Lisänä tietenkin mustaa teetä! Osa porukasta ei syrnikeistä välittänyt, itse pidin kyllä kovasti!
Syrniki
Paikallinen ruokakauppa
Kentällä pelaamassa erilaisia pelejä!
Aamupalan jälkeen oli luvassa liikuntaa! Menimme taidetalon lähellä sijaitsevalle pienelle kentälle, jossa pelasimme erilaisia pelejä kuten Perunaa, jossa piti ringissä saada pallo pysymään liikkeessä lentopallon tyyliin. Se, jolta pallo putosi, joutui keskelle kyykkyyn ja sieltä sitten yritettiin napata yli lentelevää palloa. Jos keskellä oli enemmänkin porukkaa, niin se joka sai pallon kiinni, pelasti samalla kaikki muut keskellä olevat ja ryhmä sai palata rinkiin. Taidetalolle palatessamme meillä oli jälleen tanssiharjoitukset opiskelijoiden kanssa. Sen jälkeen osallistuimme heidän kanssaan kahdessa ryhmässä kisattavaan kysymysvisaan. Oma ryhmäni tuli toiseksi :)
Vanhoja ladoja näki Petroskoissa joka kadunkulmassa.
Vanha, tyypillinen karjalainen omakotitalo.
Sitten pääsimme jälleen käsitöiden pariin. Ensin teimme paperia leikkelemällä hienoja paperirakennuksia! Opettaja vain puhui pelkästään venäjää eikä kukaan ollut tulkkaamassa :D Sen jälkeen teimme villalangasta ja cocktail-tikuista hienoja ja värikkäitä pyöreitä koristeita. En oikein tiedä miksi sitä pitäisi kutsua, mutta hienoja kumminkin tuli eikä se ollut vaikea tehdä. Voisin kuvitella hyödyntäväni oppimaani esimerkiksi syksyllä omissa 4H-kerhoissani yhtenä ohjelmanumerona.
Paperitaloja
Borssikeittoa
Jälkkärikeksi
Lounaalla oli tänään borssikeittoa sekä tattaria ja lihaa. Sitten oli taas aika palata taidetalolle, jossa saimme todistukset leirille osallistumisesta. Myöskin paikalliset opiskelijat saivat samanlaiset hienosta työstä meille suunnitellun ohjelman ja mukana olon kunniaksi. Osa heistä oli myös 4H-harrastajia. Tämän jälkeen kävelimme yhdessä paikkaan, jossa pääsimme taiteilemaan hiekalla! Nimittäin hiekkapiirustusta vai miksi sitä nyt sanotaan. Opettaja teki aluksi musiikin tahtiin upean lokki-piirroksen. Sen jälkeen hän opetti meille millaisia erilaisia tekniikoita voi hiekalla piirtäessä käyttää. Ensimmäinen harjoitus olikin helppo, mutta loput yllättävän vaikeita! Vaikka voisi kuvitella, että se on helppoa - niin ei se ole! :D Hauskaa se kumminkin oli!
Taiteilija itse näyttää mallia.
Paikallisia postilaatikkoja!
Matkamuistomyymälästä
Hiekkataiteilun jälkeen kävelimme isoon matkamuistoliikkeeseen, joska ostin postikortteja ja sinisen maatuskan! Sen jälkeen shoppailtiin vielä lisää, hostellin lähettyvillä sijaitsevassa kauppakeskuksessa. Pettymyksekseni illallista enemmistön halun mukaan menimme syömään Mäkkäriin. No, tuli se vatsa salaatistakin täyteen :) Kiertelyn jälkeen nappasin vielä vesipulloja ruokakaupasta(Petroskoissa ei saa juoda hanavettä) ja sitten lähdimme vielä kiertämään Äänisen rannan. Eräs kohtelias nuorimies opiskelijaporukasta kantoi ostoskassiani ;) Sää Petroskoissa oli ollut koko viikon hyvin lämmin ja aurinkoinen, mutta Äänisen rannalle saapuessamme saimme niskaamme pienen sadekuuron. Yleisestihän kesä Karjalassa on kylmä ja sateinen eli meillä oli hyvä tuuri kun suurin osa ajasta oli niin hyvää säätä! Rantakierroksen jälkeen sanoimme heipat opiskelijoille ja menimme hostellille.
Ostoskeskuksesta
Leirikamuja :)
Päivä 5: Perjantaina eli viimeisenä reissupäivänä aamupalaksi saimme hyvää venäläistä riisipuuroa voin kera! Olimme jo pakanneet laukut edellisenä iltana, joten nyt oli vain aikaa rentoutua ja odottaa kotiin päin alkavaa kyytiä. Hostellin pihalta lähdimme 10.00 kohti Suomea. Juuri ennen rajanylitystä pysähdyimme vielä pienessä kahvilassa, josta nappasimme evästä. Otimme koko Suomen porukasta myös yhteiskuvia. Sitten suht nopea rajanylitys ja kohti Joensuuta. Siellä söimme lounasta ja osa porukasta jäi jo siellä pois kyydistä. Itse matkustin Taikan ja Sirkan kanssa takaisin Tampereelle asti. Siellä ehdin juuri sopivasti klo 22.07 lähtevään Porin junaan. Kotona olin puolen yön aikaan.
Viimeinen aamupala
Näkymä hostellin ikkunasta neljännestä kerroksesta.
Paluumatkalla ohitimme jälleen Laatokan.
Suomen porukka :)
Kokonaisuudessaan matka oli hieno ja monipuolinen. Opimme paljon uusia juttuja ja sekä kohtasimme erilaisen kulttuurin ja saimme uusia kavereita. Olisin kuitenkin toivonut, että olisimme voineet opettaa myös venäläisille jotain suomalaista. Meitä oli pyydetty ottamaan mukaan tuliaisia ja esitteitä omasta kaupungista tai Suomesta, mutta näitä emme hyödyntäneet missään vaiheessa :( Mutta muuten kyllä hyvä ja mielenkiintoinen reissu hyvässä seurassa!