Friday, September 1, 2017

IFYE-vaihto: Jaunlutriņi 2.-5.8.2016

Viime osassa kerroinkin, että vietin muutaman päivän pienellä 4H-leirillä Salduksen lähellä Jaunlutriņissa. Jaunpilsistä menimme leirille bussikyydillä viimeisimmän host-perheeni tytön kanssa. Jaunlutriņi on noin tuhannen asukkaan kylä maaseudulla ja matkaa Jaunpilsistä oli noin tunnin verran. Tämä leiri oli myöskin tarkoitettu latvialaisille 4H-lapsille, ja he yöpyivät teltoissa isolla nurmialueella vanhan koulun pihassa. Yövyin koulurakennuksessa muiden ohjaajien kanssa, joista osa oli tuttuja Valdemārpilsin leiriltä. Tällä pienemmällä leirillä toimin myös valokuvaajana. Sain lainaksi kalliin näköisen kameran ja meni hetki hallita kaikkia hienoja toimintoja! Myöhemmin sain kokeilla myös isompaa putkea, jolla sai upeita kuvia.
Leirin avajaisissa sain puheenvuoron suomeksi! Latvialainen ohjaaja käänsi sen sitten lapsille latviaksi. Oli outoa puhua yhtäkkiä suomea kun olin jo kuukauden verran puhunut yhtäjaksoisesti englantia, ja joitain fraaseja jo latviaksikin! Avajaisten jälkeen lapsilla oli ohjelmassa erilaisia ohjattuja tutustumisleikkejä ja pelejä. Sen jälkeen he kiersivät monipuolisissa workshopeissa. Minä olin yhdellä pisteellä kertomassa heille Suomen ja Porin 4H:n toiminnasta. Leiripaikka oli hieno, tunnelma upea ja sääkin hyvä! Ruoka oli myöskin ok ja lapset saivat ostaa iltaisin jäätelöä 0,20 eurolla. Iltaisin oli aina yhteinen nuotiohetki. Öisin me ohjaajat katsoimme elokuvia luokkahuoneen valkokankaalta jumppapatjoilla maaten ja sipsejä syöden :D
3.8. leirillä oli ohjelmassa liikunta-workshop, jossa lapset saivat kiertää ja tutustua erilaisiin liikuntamuotoihin ja urheilulajeihin. Osa oli erikoisiakin kuten ilmapallopeli, laatikoiden kasaamista ilman käsiä, erilaisia viestejä sekä katuliidulla asfalttiin piirretty mietintäpeli. Tällä leirillä oli monta jo ennestään taapaamaani lasta ja he tulivat usein halaamaan ja puhumaan englantia! Liikuntapisteiden lisäksi tänään oli muitakin workshoppeja kuten hautausmaan siistimistä, vierailu marjatilalla ja siellä auttaminen, laulamista, kynttilänvalua, askartelua, rannekorujen tekoa ja rakettien valmistusta.
4.8. leirillä lapsilla oli jälleen erilaisissa pisteissä kiertämistä, mutta vaelluksen muodossa. Pisteillä oli ratkottavana erilaisia tehtäviä ja pulmia. Kuljin ryhmien mukana ja valokuvasin pisteillä. Loppuun asti en kuitenkaan ehtinyt, sillä matkalla autoin yhtä leiriläistä, joka oli loukannut jalkansa ojaa ylittäessään. Paikka oli monen siitä kulkiessa muuttunut liukkaaksi ja mutaiseksi ja tyttö oli nyrjäyttänyt nilkkansa hypätessään ojan yli. Myöhemmin menin toisen ohjaajan kyydillä loppupisteelle, jossa kaikki osallistuivat grillijuhliin. Myöhemmin pääsimme seuraamaan tulishowta.
Ventspils
Kuldīga
5.8. teimme leiriltä retken Ventspilsin hiekkarannalle. Bussimatka kesti varmaan tunnin, mutta perillä oli upeat näkymät! Rannalla oli paljon sileitä ja pyöreitä kiviä. Lapset saivat uida ja toki ohjaajatkin, itse en viitsinyt koska olo oli ollut jo pari päivää hieman nuhainen. Sääkään ei ollut kovin lämmin, mutta onneksi ei kuitenkaan satanut vaikka oli pilvistä. Ryhmät saivat tehtäväkseen rakentaa hiekasta erilaisia Latviassa sijaitsevia linnoja! Rannalla oli mahdollista pelata erilaisia pelejä ja leikkejä. Paluumatkalla kävimme Kuldīgan vesiputouksella (Ventas rumba), joka on Euroopan levein vesiputous. Leveyttä on 249 m ja korkeutta 1,75 m. Se oli upea! Illalla palattuamme leirille meillä oli loppuseremonia, jossa nähtiin lasten esityksiä ja he saivat todistukset osallistumisestaan leirille. Minäkin sain todistuksen, kynttilän ja kukkia! ❤ Juhlan jälkeen söimme kakkua ja sitten olikin jo aika sanoa heipat ohjaajille ja lapsille. Lähdin Jaunpilsin ryhmän bussilla takaisin yhdeksi yöksi Jaunpilsin host-perheeseeni.