Monday, February 6, 2017

TB to Tallinn 2016

Heippa! Aika menee vaan niin huippunopeesti, että kohta on jo ystävänpäiväkin. Päätin aikani kuluksi tulla kirjottamaan viime kesäisestä Tallinnan-matkasta. Ajankohtanahan oli jo viime vuoden kesä-heinäkuun vaihde, jonka jälkeen lähdin heti Latviaan vaihtoon. Sen takia en Tallinnasta heti blogannut ja myöhemmin se kirjoittaminen sitten jo unohtuikin. Mutta asiaan. Vietimme Tallinnassa Markuksen ja hänen vanhempiensa kanssa kaksi yötä. Yövyimme kivassa ja siistissä asunnossa OldHouse Apartmentsin kautta. Asunto oli aivan keskustassa, Raatihuoneentorin laidalla. Asunnossa oli kaksi makkaria, kylpyhuone ammeella ja iso olohuone/keittiö. Isoista ikkunoista näki mm. Olevisten kirkontornin. Ikkunoiden reunat olivat sen verran leveät, että niille pääsi kivasti istuskelemaan illalla ja juomaan teetä sekä kirjoittelemaan Lonely Planetin matkapäiväkirjaa.
Matkaan lähdimme 29.6. Katajanokasta Viking XPRS:llä ja laivamatka kesti perinteiset kaksi tuntia. Satamasta kävelimme suoraan vanhaan kaupunkiin, jossa asuntomme sijaitsi. On aina niin vapauttavaa kun osaa kulkea tietyssä kaupungissa eikä tarvitse sählätä karttojen tai Wifin kanssa! Tallinnassa (ja Virossa muuallakin) on tullut käytyä niin monta kertaa etten enää pysy edes laskuissa perässä. Ehkä 10 kertaa. Haimme asunnon avaimen OldHouse Apartmentsin vastaanotosta ja henkilökunnan jäsen tuli sen jälkeen kävellen näyttämään ja esittelemään asunnon. Se sijaitsi noin parinsadan metrin päässä. Asettumisen jälkeen lähdimme metsästämään hyvää ruokapaikkaa. Päädyimme virolaista perinneruokaa tarjoavaan Kuldse Notsu Kõrts -nimiseen ravintolaan Dunkri-kadulla. Otin pottuja ja kalaa! (kuva alempana) Ruuan jälkeen sitten hakemaan kaupasta juotavaa ja huomisaamulle jotain purtavaa.

Illalla kiertelimme rauhassa vanhaa kaupunkia. Kierroksella näimme mm. Tallitornin, Neitsyttornin sekä Tanskan Kuninkaan puutarhan ja sen "ankeuttajapatsaat". Niiden yläpuolella jyrkkien ja kapeiden keskiaikaisportaiden päästä löytyy pienen pieni kahvila, jossa herkuttelin vastapuristetulla appelsiinimehulla. Sitten jatkoimme Aleksander Nevskin Katedraalin ohi Harjumäelle ja Vapaudenaukiolle. Sitten pieni käännös takaisin ja siitä Tuomiokirkon ohi näköalatasanteille (Patkuli ja Kohtuotsa). Sitten menimme Patkulin portaat alas, josta jatkoimme muurin vierustaa Toompean linnalle. Tapasimme myös pienen siilin :) Siilin ihastelun jälkeen kuljimme Kiriku Platsin ja Pikk jalgin läpi asunnolle takaisin.
Asunnosta, jossa yövyimme (myös edellinen kuva)
Kuldse Notsu Kõrtsin kalaa ja perunoita.
Kamavaahtoa ja marjoja.
Taani Kuninga Aed
Neitsyttorni
Aleksanteri Nevskin katedraali
Vapaudenaukio

Näköalatasanteella komeili tällainen lokki :D
Toompean linna
Virolaisia käsitöitä
Toisena päivänä suuntasimme Kadriorgin puistoon. Matka taittui helposti jalan Narva maanteen kautta. Välissä toki piti pysähtyä nesteytykselle ja siihen sopiva oli vastaan tullut Pushkin-kahvila. Siinä vältimme sopivasti myös pienen sadekuuron, joka sattui juuri samaan aikaan tulemaan. Sitten matka jatkui ja jonkin ajan päästä olimme perillä hienon palatsin pihalla. Se onkin Viron näyttävin palatsi isoine kaupunkipuistoineen, jotka ovat kooltaan noin 70 hehtaaria. Puistoa alettiin rakentaa vuonna 1718 Pietari Suuren määräyksestä. Ensin kiersimme palatsi puiston ja sitten kävimme kurkkaamassa Russalkan muistomerkkiä. Siitä matka jatkui japanilaiseen puutarhaan ja Kadriorgin linnan kahvilaan. Se jälkeen kävimme vielä kiertämässä Joutsenlammen.

Palasimme keskustaan ratikalla ja menimme kauppakeskus Solarikseen. Siellä kiertelyn jälkeen palasimme hetkeksi huilimaan asunnolle. Illemmalla lähdimme etsimään jälleen ruokapaikkaa. Tarkoituksena oli löytää paljon kehuttu F-Hoone Telliskiven alueelta. Ruoka oli todella hyvää, itse söin falafeliä couscous-rucolasalaatilla! Paikka oli sisustettu mielenkiintoisesti ja se oli tupaten täynnä. Eli suosittu paikka ja huipputunnelma. Palasimme keskustaan  ja kävimme vielä jälkkärillä Vegan Restoranissa. Otin vegaania banaani-maapähkinävoi-Vana Tallin-jäätelöä. Ihana yhdistelmä ja hyvää oli! Sitten mahat täynnä asunnolle.
Kadriorgin palatsin puutarha
Japanilainen puutarha
Kadriorgin palatsin kahvilassa välipalalla.
Joutsenlampi, jossa oli jos jonkinmoista taideteosta.
F-Hoonen falafel-annos
F-Hoone
Seuraavana päivänä olikin jo aika palata kotiin. Kävimme aamupalalla ihanassa Must Puudelissa! Omaan annokseeni kuului luonnonjugurttia, mysliä, vaahterasiirappia, tuoreita marjoja sekä appelsiinimehua. (kuva alempana) Sitten suuntasimme satamaan ja sieltä kahdelta lähtevällä laivalla Helsinkiin :)